mandag 25. februar 2008

Alene Sammen

"Det bobler og bruser i hodet når jeg tenker på henne, strammer i bena. Hun fascinerer meg, som et vesen fra en annen galakse. Kanskje er hun det også. Hun sier så rare ting, har tanker som er umulige å følge. De tingene jeg har å fortelle, kan ikke måle seg med hennes. Jeg vil heller bruke kreftene på å snike meg til et kyss i ny og ne."

"Kikke. Det er oss. Sånn føles det for meg, men er han med på det? Når jeg snakker, sitter han som oftest med det mystiske blikket sitt rettet mot et punkt bak meg. Hva har vi egentlig felles? Han trener på helsestudio, jeg liker ikke sport, hans yndlingsfag er språk, mine er naturfag og matte. Han skal til Venezuela og studere etter artium, jeg aner ikke hva jeg vil etter skolen. Jeg elsker å høre på musikk, han hører bare på salsa. Men vi kysser bra, og ler en hel del."

- Utdrag fra boken "Alene Sammen" skrevet av Charlotte Glaser Munch


Alene sammen er Charlotte Glaser Munchs tredje ungdomssroman. Jeg leste den i 9. klasse på ungdomsskolen og husker den fortsatt på grunn av måten den er skrevet og bygd opp på. Du følger tankene til kjæresteparet Kikke og Kia som er veldig forskjellige men alikevel veldig nære hverandre.

Boken veksler mellom Kikke og Kias tanker ved å skrive Kias tanker på en annen måte en Kikkes. Det er hele tiden tydelig hvem du følger og du møter tankene og problemene til begge.
Kia er veldig flink til å utrykke seg og si ifra, mens Kikke er mer handlingsorientert og skjønner seg ikke på Kias store behov for å snakke om alt. Alikevel er det tydelig at de er veldig glad i hverandre og trenger hverandre på tross av forskjellene. Forsiden på boka viser to helt forskjellige sko som peker hver sin vei enda de er veldig tette, dette beskriver Kikke og Kia veldig godt og er i tilegg en fin forside. Jeg engasjerte meg i historien og synes det var spennende å lese om begges tanker og det var overraskende hvor mye likt de tenkte. Alikevel tror jeg nok ikke boken ville engasjert meg like mye om jeg hadde lest den nå, kanskje mest fordi jeg har vokst litt fra den, men også fordi den i lengden kunne bli litt kjedelig.
Boka har en gjevn spenning som går på at Kikke har planer om å reise til Venezuela å studere etter videregående skole. Spørsmålene dukker opp og begge lurer på om dette vil være slutten på forholdet? I tilegg til dette møter de mange like problemer som andre i deres situasjon også vil oppleve. Dette gjør at man kjenner seg igjen og føler man har noe til felles med begge to.
Det er en åpen bok med en avslutning som gjør at du må tenke deg videre selv. Den er veldig søt og er så absolutt å anbefale om du er mellom 12-16 år=)

1 kommentar:

Ingunn sa...

Så mye bra du har gjort på bloggen din! Jeg skal sende deg vurderingen i løpet av uka.