torsdag 7. februar 2008

Hvordan bli god i nynorsk?

Som mitt første innlegg i bloggen min vil jeg skrive litt om mitt forhold til nynorsk og hva jeg kan gjøre for å blir bedre. Jeg må nok innrømme at jeg gjennom hele ungdomsskolen (og kanskje også litt enda) bruker litt for mye tid på å irritere meg over at vi har nynorsk. Jeg føler jo selv at det er viktigere å bli bedre i bokmål, og at nynorsk heller kan være et valgfag.
Men det er nok på tide å ta det som det er og heller kanskje fokusere på hva jeg kan gjøre for å bli bedre i faget og kanskje jeg da også vil like det bedre. Det er jo et fag på lik linje med alle andre som jeg vil få karakter på, og nå som jeg har begynt på videregående har jeg ikke akkurat så mye tid til å irritere meg over faget. I stedet er det på tide å begynne å jobbe med faget på lik linje med alle andre fag.
Som i andre fag er det pugging og øving som skal til for å bli flink og for å få orden på grammatikken, med mindre nynorsk kommer veldig naturlig for deg. Selv har jeg ingen probemer med å forstå nynorsk, men det å skrive nynorsk grammatisk riktig er det jeg sliter med. Selv vet jeg at om jeg skal bli flink i grammatikk må jeg pugge det, og kanskje i tilegg lese en nynorsk bok så det etterhvert vil komme mer naturlig.
Og sist med ikke minst, følge med i timene :)

Ingen kommentarer: